Maak korte metten met wanbetalers

Maak korte metten met wanbetalers

Maak korte metten met wanbetalers

Wanbetalers zijn een blok aan het been van menig onderneming. Helaas zijn er maar al te veel klanten die de rekening niet op tijd voldoen. En dit betekent natuurlijk dat jij geld misloopt waar je wel voor gewerkt hebt. Het achterna zitten van klanten voor geld is niet ieders favoriete bezigheid en dit vraagt een bepaalde manier van aanpak die niet voor iedereen is weggelegd. Toch zijn er genoeg bedrijven die met een goed debiteurenbeheer het aantal wanbetalers tot een minimum brengen en ze bovenal tevreden houden.

Screening

Een goed debiteurenbeleid begint al voordat je met een klant in zee gaat. Het is verstandig om deze voordat je de deal sluit goed te screenen op financiƫle gezondheid. Zoek de klant op in nieuwsberichten, professionele sociale media en gebruik zo nodig een derde partij om de nodige achtergrondinformatie te verzamelen. Niemand heeft er baat bij met een klant verder te gaan als ze een dreigend faillissement boven het hoofd hangt.

Facturatie en gemak van betalen

Ten tweede is het belangrijk dat je de klanten een duidelijke en krachtige factuur stuurt, waar precies op staat hoe de prijs tot stand is gekomen, voor welke datum de betaling moet worden voldaan en hoe deze kan worden gedaan. Snappen de klanten je factuur niet, dan zijn ze geneigd hem weg te leggen. En als je ze verschillende makkelijke manieren van betalen aanbiedt, zullen ze dit sneller uitvoeren.

Structurele opvolging

In de meeste gevallen is het geen geval van onmacht, vaak is er sprake van een misverstand. Klanten vinden het juist fijn als ze op een tactische manier worden benaderd en hierdoor zal jullie professionele relatie juist verbeteren. Doe dit altijd structureel, dus vanaf het moment dat de betalingstermijn verstreken is en dan elke twee weken bijvoorbeeld. Als schriftelijk benaderen geen uitwerking heeft gehad, ga je over op telefonisch contact. In de ergste gevallen kan het zijn dat er een incassobureau aan te pas moet komen, maar is je debiteurenbeleid waterdicht, dan zullen deze gevallen sporadisch voorkomen.